Vé CURS INTERNACIONAL DE MÚSICA MEDIEVAL I DEL RENAIXEMENT A MORELLA

EMM2016
V CURS INTERNACIONAL DE MÚSICA MEDIEVAL I RENAIXENTISTA

Al llarg dels segles XIII i XIV trobem, a més del cant pla, la consolidació d’un repertori monofònic profà i el florir d’un repertori polifònic. Referint-se al motet Johannes de Grocheio pensava que no estava escrit per als vulgars, qui no entenen els seus punts més fins i no obtenen cap plaure d’escoltar-ho: sinó que aquest estava pensat per a la gent culta i aquells que busquen el refinament en l’art, de la mateixa manera que els rondeaux es cantaven a les festes populars. Una distinció omnipresent en la literatura medieval i que hi havia oposat tres-cents anys enrere una de les seves exposicions més cèlebres a la declaració efectuada pel teòric Guido d’Arezzo en la seva Regulae rhytmicae: Musicorum et cantorum magna est distantia, isti dicunt, illi sciunt quae componit musica. Nam qui facit quod senar sapit diffinitur bèstia unde versus: Bèstia senar cantor qui senar canit art sigueu usu. Senar vox cantorem facit artis sigueu documentum. Irracional i no cantant és qui canta no per coneixement (art) sinó per ús. No és la veu del cant la que fa l’art (com saber), sinó el raonament documentat.

Hi ha una gran distància entre els músics i els intèrprets. Aquests solament canten, mentre aquells comprenen del que es compon la música. Doncs qui fa el que no entén es comporta com un irracional.

L’aventura de la mensuració, la teoria i les tècniques de composició als segles XII, XIII i XIV, els minnesingers, trobadors i trovers, els laude spirituali i les cantiges, o Adam de la Trobi i obres dels còdexs Montpeller, Llibre Vermell, Bamberg, Calixtino o las Huelgas, obres instrumentals del Chansonier du Roi o danses i estampides italianes, formaran part del repertori a abordar en EMM2016 amb l’epicentre de la figura de Ramon Llull, el seu viatge musical pel Mediterrani medieval i l’Ars Antiqua en la Corona d’Aragó.

La combinació d’elements de la música històrica juntament amb la tradició oral formen l’essència de *EMM, músiques per entendre o per gaudir des del seu coneixement i raonament. En aquesta Vena edició a més dels concerts del festival i els cursos de *perfeccionament instrumental o vocal, es podrà gaudir de multitud d’activitats paral·leles (visites guiades, exposicions, conferències, tallers…). Serà un plaer compartir-ho amb tots vosaltres.

 

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=cGe-qLtNwNg?rel=0&fs=1&wmode=transparent&wmode=transparent]

Published by Mara Aranda

Mara Aranda es una de las intérpretes más aclamadas surgidas de la escena española. Casi tres décadas durante las cuales ha investigado y cantado músicas turcas, griegas, occitanas y músicas antiguas, medievales y sefardíes, que han dejado como resultado casi una veintena de discos propios de excelente factura merecedores de premios y reconocimiento por parte de público y también de medios especializados.